Molnár Ferenc egyik leghíresebb színdarabja, az 1909-ben írt Liliom születése óta már megszámlálhatatlanul sok előadást megélt. A hazai – hol bravúros, hol kevéssé emlékezetes – feldolgozások mellett még New York-ba is eljutott, ahol a Broadway közönségét is meghódította. Sőt, az Aranypolgár rendezője, Orson Welles egyórás rádiójátékot készített belőle, amelyben ő maga játszotta Liliomot. Ezúttal Kovalik Balázs tért haza Németországból, hogy a Budaörsi Latinovits Színházban színpadra állítsa Molnár klasszikusát – a címszerepben Alföldi Róberttel.
„Tegnap este megrendítő Liliom-előadást láttam Budaörsön. Megint fura „külföldön vagyok” érzésem volt: hazaugrott Kovalik Balázs, és mintha kinyílt volna egy hatalmas ajtó, és friss szél fújt volna be az országba, a színházba” – írta az előadásról Csáki Judit, a Revizor kritikusa rögtön a bemutató másnapján, így folytatva beszámolóját: „A megrendülés úgy történt, hogy a kedves-hangulatos vurstli-mese elillant Molnár darabjából, és maradt a szinte kétségbeesett próbálkozás, hogy egy ötvenes művészember – úgymond – normális életet, családot, békét kalapáljon össze magának – és hát nem megy. A többit – mert ez távolról sem minden – nézzétek meg Budaörsön. Képzeljétek: minden színész jó. Kovalik számára Molnár darabja nem kotta, hanem nyersanyag. Ez is milyen jó, hiszen nemcsak az élet meg a világ, hanem a színház is haladt egy keveset az elmúlt több mint száz évben. A neten is tudtok jegyet venni. És tegyétek, mert ahogy a többi darab, ez is ritkán tud csak menni. És Budaörs, mármint a színház itt van a városban. Csak éppen, hogy a darabból idézzek: „egy másik kerület” – de mennyire másik…”
Liliom, a „szerethető csirkefogó”. Liliom, a „külvárosi hintáslegény”. Liliom, a „kallódó életművész”. A „proletár”. Az „áldozat”. Az „asszonyverő”… Molnár Ferenc talán legjobb színdarabja számtalan értelmezésben került már bemutatásra. Kovalik Balázs rendezése most darabokra szedi és új formában rakja össze a jól ismert történetet. Az építőkockákból egy „művész” (színész) ellentmondásos életpályája rajzolódik ki, egy művészé, akinek az ő szeretett Julija hiába kínálja fel a normális élet lehetőségét. Az út a reménytől a kitaszítottságon keresztül a kétségbeesett halálig vezet, sőt – ironikus módon –, még azon is túl.
Kovalik Balázs, a rendező azzal kapcsolatban, hogy számára miről szól a Liliom, a következőket mondta még a próbák során: „Nem hiszem, hogy agyon kell politizálni ezt a kérdést, de az a tanácstalanság és kiútkeresés, amiben Liliom van, nagyon sokunkat érint. Dolgok, amikben addig hittünk, egyszer csak elveszítik az értéküket, és eljön az a pont, amikor azt érezzük, így, az adott keretek között már nem csinálhatjuk tovább azt, amit addig. És akkor ott állunk a nagy kérdőjellel, hogy ha ezt nem, akkor mi mást. Liliomnak nincsenek kilátásai, elveszett figura. Sokan tudunk azonosulni vele, azt hiszem. Mindemellett van itt egy nagyon fontos dolog. Liliom és Julika összetalálkoznak és összekötik az életüket. Boldogok, nem boldogok, az másodlagos. Ez a két ember köt egy szövetséget, amihez mindvégig hűek maradnak. Nem árulják el egymást, még akkor sem, amikor az egyéni érdekeik mást diktálnának.”
A Liliom cím- és főszerepében Alföldi Róbertet köszönthetik a nézők, aki öt budaörsi rendezése után először áll színészként a Budaörsi Latinovits Színház színpadán. Mellette Hartai Petrát, Spolarics Andreát, Ilyés Róbertet, Böröndi Bencét, Juhász Vincét és Bregyán Pétert láthatja a közönség, de valamilyen formában a társulat további tagjai is feltűnnek az előadásban. A Liliom dramaturgja Ari-Nagy Barbara, a jelmeztervező Benedek Mari, a díszletért pedig Antal Csaba felel.
A Liliom decemberi és januári előadásai már teltházasak, de februárra még nagyon korlátozott számban vannak szabad jegyeink!
Színlap és jegyvásárlás itt!
***
MOLNÁR FERENC: LILIOM
Bemutató: DECEMBER 16.
Játsszák:
ALFÖLDI RÓBERT
BREGYÁN PÉTER
Valamint:
BERZSENYI BELLAAGH ÁDÁM
TAKÁCS KATALIAlkotók:dramaturg ARI-NAGY BARBARA
ügyelő ZSOVÁK KÁROLY