„Már beszédtéma, hogy milyen bemutatók lesznek Budaörsön. Olyanná vált ez a hely, amire várni lehet. Esemény lettünk.” – mondta Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója a szeptember 3-án tartott évadnyitón. A színházvezető köszöntőjében kiemelte, hogy hatalmas büszkeség minden itt dolgozónak az előadások iránti nagy érdeklődés. Beszédében kitért az előző évad – idén tovább bővülő – programkínálatára, a pénzügyi stabilitásra, valamint a kifejezetten fiataloknak szóló bérletek újbóli bevezetésére is, valamint arra, hogy minden eddiginél gazdagabb programsorozattal készülnek a 2024/25-ös évadra. (Videó)
„Különösen nagy öröm számomra, hogy nem minden ötlet a színház vezetésétől jön, hanem egyre gyakrabban maga a társulat áll elő javaslatokkal” – fűzte tovább a szót az igazgató, aki amellett, hogy előrevetítette a következő időszak terveit, például a Színházak Éjszakáján való újbóli részvétel lehetőségét, kiemelten fontosnak tartja, hogy az új darabok széles szereplőgárdát vonultatnak fel. „Mind a négy nagyszínpadi bemutatónkban sokan játszanak, ami lehetőséget ad arra, hogy újabb és újabb találkozások jöjjenek létre a színpadon. Ez jó alkalom arra is, hogy tovább mélyüljön az a műhelymunka, amit Budaörsön végzünk” – tért ki Berzsenyi Bellaagh Ádám az intézményben zajló munkára.
Stabilitás és együttműködés
Az évadnyitó kezdetén Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere köszöntötte a társulatot, külön felhívva a figyelmet a folyamatos fejlődés eredményére: az előző évadban az előadásokra és programokra több mint 31 ezer néző váltott jegyet. Emellett a város támogatásáról is biztosította a társulatot: „Az Önkormányzat nem engedi el a színház kezét” – hangsúlyozta. Ehhez kapcsolódóan Berzsenyi Bellaagh Ádám elmondta, hogy minden rendelkezésre áll egy tartalmas, jó évadhoz, valamint a további fejlesztésekhez.
Kortárs és klasszikus darabok újrahangolva
Az igazgató ezután rátért a következő évad bemutatóira. A Karoline és Kasimir premierjére október 12-én kerül sor. Hegymegi Máté, aki rendezőként először dolgozik Budaörsön, egy olyan előadást szeretne létrehozni, amely eltávolodik Ödön von Horváth klasszikusának valós terétől és idejétől, emellett arra keresi a választ, hogy a felszínen maradásért vívott harcban van-e létjogosultsága a szerelemnek, és ha igen, ki, milyen formában próbálja megélni azt.
December 21-től Ivan Viripajev kortárs orosz drámaíró darabja érkezik Budaörsre Fehér Balázs Benő elképzelései szerint, aki harmadszorra rendez a színházban. A Részegek szereplői számára elmosódnak a határok valóság és képzelet között, az általuk megélt szélsőséges állapotokban megkérdőjeleződnek az alapértékek.
Csakúgy, mint Székely Csaba új történelmi szatírájában, Az igazság gyertyáiban, amely Alföldi Róbert rendezésében kerül színre – a Marosvásárhelyi bemutató után Magyarországi ősbemutatóként. A színpadon az 1940-es évek erdélyi falusi világa elevenedik meg, ahol a politikai helyzet változása miatt megkérdőjeleződnek az addigi eszmék és az emberi kapcsolatok. Értelmetlen és érthetetlen harc kezdődik arról, hogyan címkézzük fel a másikat, és hogy hogyan összegződik az emberek közti személyes ellenszenv, valamint a fentről irányított gyűlöletkeltés.
Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatójára, amely szintén magyarországi ősbemutatóként lesz látható Budaörsön, április 12-én kerül sor. Rostand darabja, a Cyrano de Bergerac Martin Crimp brit drámaíró szabad adaptációjában érkezik, a (még készülő) magyar fordítás Závada Péter munkája. Az előadást a Budaörsre rendezőként már negyedszer visszatérő Pelsőczy Réka álmodja színpadra.
Előadások gyerekszemmel
A Városi Ifjúsági Klubban két új előadás várja a fiatalokat: az egyik a szeptember 14-én színre kerülő Médeia gyermekei Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezésében, amelyben az alkotók egy család felbomlásának folyamatát viszik színre egy ötéves kisfiú és egy kilencéves kislány szemszögéből. A drámapedagógiai foglalkozással egybekötött darab szövegkönyvét Németh Nikolett, a színház dramaturgja írta Suzanne Osten és Per Lysander koncepciója alapján.
Kenéz Ágoston Hegymegi Mátéhoz hasonlóan rendezőként először dolgozik majd a Budaörsi Latinovits Színházban, saját darabját viszi színre márciusban, A fiú, aki sosem aludt címmel. A történet egy aprócska kisgyerek meséje, akinek, ha leszáll az este, a tavaszi szél repíti messze a dalait.
Vendégelőadások és színházi nevelési program Budaörsön
A színház törekszik a más intézményekkel való szoros kapcsolattartásra, ezért számos vendégelőadás lesz látható a következő évadban is. Ilyen például Kerkay Rita rendezése, a Diótörőcske, amely egy, a Vörösmarty Színházzal kötött együttműködés keretében érkezik Budaörsre. Tavasszal az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat Rumini című előadása kerül a Budaörsi Latinovits Színház nagyszínpadára, az ifjúsági bérlet részeként. Emellett a Stúdió K két darabjával, A kíváncsi kiselefánttal és a Rettentő görög vitézzel találkozhatnak a fiatalok.
A Stúdió K előadásai mellett további vendégprodukciók előadását tervezi a színház, és folytatódik az együttműködés Bácskai Juli Pszichoszínházával is. Többször vendégül látnak majd egy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen készült Godot-ra várva előadást is, amely Juhász Vince színművész ajánlására került be a műsortervbe.
Bővül a színházi nevelés program is. „Már majdnem minden előadásunkhoz tartozik drámapedagógiai program, Debreceni Luca drámapedagógusunkkal jó kezekben vannak a diákok” – mondta az igazgató, majd kitért rá, hogy újra bevezetik az óvodásoknak és iskolásoknak szóló bérleteket, melyekre nagyon nagy az érdeklődés.
Az előadások kapcsán Berzsenyi Bellaagh Ádám elmondta, hogy „Budaörs azon kevés városok egyike, amely túl azon, hogy erejét megfeszítve fenntart egy színházat, olyan mértékig felelősséget érez a magyar színházi kultúra, és azon belül a nagyon nehéz helyzetben lévő független társulatok iránt, hogy tavasszal létrehozott egy független színházakat támogató alapot”.
Régi ismerősök a társulatban
A Budaörsi Latinovits Színház társulata – Bohoczki Sára, Böröndi Bence, Bregyán Péter, Chován Gábor, Fröhlich Kristóf, Hartai Petra, Ilyés Róbert, Mertz Tibor, Spolarics Andrea, Szőts Orsi és Takács Katalin – a 2024/25-ös évadban három új taggal egészül ki, így Páder Petra távozásával immár tizennégyen köszöntik az új szezont. Az egyik újonc az itt a Beszélnünk kell Kevinről Celiájaként bemutatkozott Koós Boglárka, aki a 2022/23-as évadban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, az elmúlt szezonban pedig szabadúszóként dolgozott. A másik két tehetséges fiatal is jól ismert már a budaörsi közönség előtt, hiszen SZFE-s hallgatókként mindketten a Budaörsi Latinovits Színházban töltötték ötödéves színházi gyakorlatukat a 2023/24-es évadban. Juhász Vince (Kurázsi és gyerekei, Liliom, A vágy villamosa, h.ml.t) és Sas Zoltán (Kurázsi és gyerekei, A vágy villamosa, Vacsora öt személyre, h.ml.t) korábbi szerepei mellett négy-négy új bemutatóban lesz látható a 2024/25-ös évadban. Szeretettel köszönti mindhármukat a színház teljes társulata.