Ének Szemenyei János
Zongora MOCSÁRI Károly
Rendőr Bot Ádám
bemutató 2024. január 7.
helyszín Színházterem
Az előadás hossza 60 perc szünet nélkül.
A Proton Színház előadását a szemszögváltás teszi különlegessé. A Winterreise az ember egzisztenciális fájdalmát mutatja be, a hang nélküliek méltóságát képviseli. Egy passiójellegű úton kísérjük végig Schubert magányos vándorát, aki konkrét cél és remény nélkül kel útra, akárcsak a mindenkori kivetettek és üldözöttek, mint korunk menekültjei.
A Mundruczó Kornél által választott perspektivát erősíti egy, a német dalokat akcentussal éneklő nem német, azaz idegen színész/énekes. Akcentusa, rossz kiejtése egy jövő nélküli ember elfogadásra és megértésre irányuló vágyát reprezentálja. A színpadon nem a koncerttermek, hanem a mindennapok tragédiája jelenik így meg. Wilhelm Müller verseinek már Schubert korában is politikai jelentést tulajdonítottak és most sem mint a biedermeier kispolgár drámája hangzanak el. A főszereplő otthontalansága, jövőnélkülisége, elveszettsége Schubert zenéjét demokratizálja.
Mundruczó Kornél, a koncertszínház rendezője: „A Téli utazás számomra az úton levés apoteózisa. Örökké úton lenni. Várakozni, nem tudni mire. Mint a Purgatóriumban. Számomra az emigránsok Purgatóriuma olyan, mint egy mindenkori menekülttábor. Mindenki odakerülhet, de senki nem tudja, mi alapján ítélkeznek felőle. Schubert traumatikus motívumai különleges lehetőséget biztosítottak a számomra, hogy az ember örök idegenségéről gondolkodhassak. És hogy feltegyem a kérdést, vajon a művészet oltalmat adhat-e, amikor létezésünk alapvető feltételei kérdőjeleződnek meg? A videoinstalláció filmkockái valóságos magyarországi menekülttáborok lakóit örökítették meg. A velük töltött idő inspiratív tapasztalat volt, amely egy-egy sokatmondó jelenet segítségével szembesített bennünket megannyi ember alapvető egzisztenciális problémáival. Ahogyan megmerítkeztem az elhagyatottság és reménytelenség e világában, olyan mély megrendülés fogott el, amelyről szavakkal már nem, csak zenével lehet számot adni. A menekültek általános bizonytalansága, strukturálatlan létezése, szinte öntudatlan vegetálásának réme vagy valósága mögé a zene teszi ki a felkiáltójelet.”
VENDÉGJÁTÉKOK
• „Fremd bin ich…” Komolyzenei Fesztivál – Mousonturm 2017. Frankfurt, Németország
• HAU Hebbel am Ufer 2017. Berlin, Németország
• HELLERAU – European Center for the Arts 2018. Drezda, Németország
• Bécsi Ünnepi Hetek 2018. Bécs, Ausztria
• Mittelfest 2018. Cividale del Friuli, Olaszország
• Le Maillon 2019. Strasbourg, Franciaország
• Gyulai Várszínház 2022.
• Művészetek Völgye 2022. Taliándörögd
• Ördögkatlan Fesztivál 2022. Beremend
• Triennale Milano Teatro 2022. Olaszország
***
PROTON SZÍNHÁZ
A 2009-ben Mundruczó Kornél, film- és színházrendező és Büki Dóra, színházi producer alapította PROTON SZÍNHÁZ egy a rendező független előadásai köré szerveződő virtuális társulat. Céljuk, hogy a művészeti szabadság maximális megőrzése mellett professzionális struktúrát biztosítsanak a függetlenül létrejött színdarabjaiknak, projektjeiknek. Előadásaikat főként nemzetközi koprodukciókban készítik, állandó partnereiknek számítanak többek közt a Bécsi Ünnepi Hetek, a berlini HAU Hebbel am Ufer, a brüsszeli Kunstenfestivaldesarts, a budapesti Trafó Kortárs Művészetek Háza vagy a drezdai HELLERAU.
A művészeti vezető rendezte A JÉG (2006), FRANKENSTEIN-TERV (2007), NEHÉZ ISTENNEK LENNI (2010), SZÉGYEN (2012), DEMENCIA (2013), WINTERREISE (2015), LÁTSZATÉLET (2016), MEDÚZA TUTAJA (2018), EVOLÚCIÓ (2019) előadások mellett teret kívánnak adni a társulati tagok ötleteinek megvalósítására. Így készült Rába Roland rendezésében az UTOLSÓ (2014), a Bánki Gergely rendezte 1 LINK (2015) és Szemenyei János családi musicalje, a VACKOR NYOMÁBAN (2017).
A PROTON SZÍNHÁZ színdarabjai az évek során több mint 120 fesztiválon, színházban vendégszerepeltek, úgymint a Festival d’Avignon, az Adelaide Fesztivál, a Szingapúri Nemzetközi Művészeti Fesztivál, a szöuli Bo:m Fesztivál vagy a Zürcher Theaterspektakel.
MUNDRUCZÓ KORNÉL nemzetközi hírű film- és színházrendező, akinek alkotásai a világ legrangosabb fesztiváljain mutatkoznak be. 2003 óta rendez színházban. Legszívesebben akkor kezd új munkába, ha számára inspiráló témát, társulatot, illetve helyszínt talál. A munkafolyamat során megpróbál egy csapatot felépíteni. Új produkcióhoz gyakran hívja vissza ugyanazokat a színészeket, akik kreatív alkotótársai munkájában. Velük együtt dolgozza ki az előadás végleges formáját. Miután több évig szinte ugyanazon emberekkel szabadúszóként dolgozott, 2009-ben Büki Dóra színházi producerrel közösen megalapította független színházi társulatát, a PROTON SZÍNHÁZ-at. 2017-ben Faust-díjra jelölték a Proton Színház LÁTSZATÉLET című előadásában végzett kiemelkedő rendezői munkájáért. A díj történetében először került a jelöltek közé nem német színház, jelen esetben egy független magyar társulat produkciója. 2019-ben a Proton Színház és a Ruhrtriennale koprodukciójában készült EVOLÚCIÓ című rendezését a német fesztivál legjobb előadásának kiáltották ki, az abból készült filmet 2021-ben a Cannes-i Filmfesztivál Cannes Premiere szekciójában mutattak be.
2003 óta operát is rendez. Az antwerpeni Flamand Opera mutatta be a KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA / WINTERREISE és A MAKROPULOSZ-ÜGY című rendezéseit. Az utóbbit 2017-ben a legjobb új produkció kategóriában Nemzetközi Operadíjra jelölték, melyre így először terjesztettek fel magyar rendezőt.
aktuális előadások
„Mundruczó és a Proton Színház előadásában a díszlet hátfalára vetített képeket látunk, általuk a Winterreise első versszakai sokkal erőteljesebben hatnak. (…) A rendező arra használja a medréből helyenként kilépő dramaturgiát, hogy az otthontalanság és a menekülés nyomasztó aktualitását bemutassa. Nézőként képtelenség félrenézni. Színház, koncert és videóinstalláció egyszerre érnek az érzelmi tetőpontokra. (…) A közönség nyitottan fogadta és hosszú tapssal jutalmazta az új értelmezést.” (ORF.at – Austria)
„Színház, film és zene nem mindennapi összefonódásának lehettünk tanúi: Mundruczó Kornél meglehetősen forró témához nyúlt. Nem egyszerű művészi nyelven megszólalni egy olyan kérdésben, mely ekkora indulatot vált ki ma is, és aktualitása miatt megköveteli a direkt megnyilatkozást.” (Csabai Máté – revizor.hu)
„Az ajtónk előtt áll egy idegen – Szemenyei János énekel, játszik, beszél, ordít -, pont mint ezelőtt 190 évvel Schubert vándora.” (Frankfurter Allgemeine Zeitung – Németország)